Otręby w diecie Dukana

Żywność wysokobiałkowa jest pozbawiona bardzo cennego dla naszego zdrowia błonnika. Bez tego niezastąpionego komponentu nie możliwe jest prawidłowe trawienie i eliminowanie toksycznych resztek pokarmowych, zalegających w jelitach i prowadzących do uchyłkowatości, a czasem do poważnych powikłań nowotworowych.

Błonnik działa niczym miotła, wymiatająca z naszego ustroju niekorzystne resztki. Stosowanie otrębów szczególnie w dwóch pierwszych fazach diety Dukana, jest dlatego tak bardzo zasadne. Warto jednak pamiętać, że diety Dukana nie poleca się osobom, cierpiącym na chroniczne zaparcia, które w trakcie już dwóch pierwszych faz, mogą dać się we znaki. Takie wysokobiałkowe odżywianie może jeszcze bardziej pogłębić ten stan, a co za tym idzie poważnie nadszarpnąć samopoczucie cierpiących na to osób. Zaleca się w takim przypadku popijanie bardzo dużych ilości wody dziennie, nawet do 2 litrów, a także usprawnienie perystaltyki, wykonując regularnie, mało forsownych ćwiczeń brzucha, w 10 seriach po 10 „brzuszków”. Na uporczywe zaparcia może pomóc zjedzenie duszonego rabarbaru, który ma właściwości lekko rozwalniające. Potrzeba spożywania otrębów owsianych w diecie Dukana to bardzo ważna kwestia, której nie można ignorować. Nie posiadają one szczególnych walorów smakowych, czy zapachowych, ale za to przynoszą ogromne korzyści dla naszego zdrowia. Otręby pęcznieją w kontakcie z płynami, co może zwiększyć 20-30-krotnie objętość żołądka, przedłużając znacznie uczucie sytości. Otręby owsiane optymalizują pracę jelit, są niezbędne w prewencji cukrzycy, poprzez minimalizowanie prędkości procesów wchłaniania cukrów, za sprawą obniżania indeksu glikemicznego trawionych pokarmów. Otręby owsiane wspaniale sprzyjają obniżaniu poziomu „złych” frakcji cholesterolu – LDL. Spożywanie błonnika w postaci otrębów działa prewencyjnie w stosunku do raka okrężnicy i odbytu. W gastroenterologii zbadany jest pozytywne działanie otrębów na pracę jelit. Badania wykazały, że otręby zapobiegają w tworzeniu się zakrzepów, więc regulują ciśnienie krwi. Wszystko za sprawą obecności w cząsteczce błonnika, beta-glukanu. Odgrywa to zasadniczą rolę w minimalizowaniu absorpcji cholesterolu, obniżając tym samym stężenie tego związku we krwi. Bardzo pozytywna jest również zawartość w błonniku witaminy E, będącej niezastąpionym antyoksydantem i czynnikiem przeciwnowotworowym oraz wzmacniającym serce. To świetne źródło NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których nasz ustrój nie jest sam w stanie syntetyzować. Ponadto bogata gama witamin z grupy B sprawia, że wzrasta wydajność i sprawność naszego organizmu.

No Comments »

dietetyk on Marzec 11th 2014 in Dieta dukana