Jesteś „na Dukanie”? Pomyśl o swojej tarczycy!

Choroby tarczycy są bardzo dużym problemem w walce z otyłością. Nawet 40% ludzi nie zdaje sobie sprawy, że cierpi obecnie na niedoczynności tarczycy. Stale towarzyszące zmęczenie, przyrost wagi, ociężałość, czy suchość skóry zrzucają na karby monotonnej lub ciężkiej pracy, pory roku, czy ciśnienia. Ludzie nie są wciąż świadomi problemów wynikających z zaburzeń pracy tarczycy.

Niewydolność, niedoczynność tarczycy, zwane potocznie leniwą tarczycą, a z drugiej jej nadczynność, czyli nadmierna produkcja hormonów, powodują bardzo niepożądane w skutkach zmiany w naszym organizmie. Tarczyca – gruczoł tarczowy to bardzo ważny organ naszego ciała, który jest zbudowany z dwóch symetrycznie rozmieszczonych płatów, położonych na wysokości poniżej wyniosłości krtaniowej, potocznie zwanej jabłkiem Adama. Płaty tarczycy są ze sobą połączone cieśnią i znajdują się na przednio-bocznej powierzchni szyi, kształtem upodabniając się do motyla. Dzięki takiej topografii tarczycy w ciele, jest to jedyny gruczoł dokrewny, którego powiększenie można dostrzec gołym okiem. W kontekście wewnątrzwydzielniczym, tarczyca produkuje dwa bardzo ważne dla zdrowia człowieka hormony: tyroksynę – T4 i trójjodotyroninę – T3. Hormony te są odpowiedzialne za wiele ważnych procesów w ustroju. Między innymi za metabolizm, funkcjonowanie układu krążenia, układu nerwowego, mięśniowego, a także za procesy przemian związków budulcowych organizmu: białek i węglowodanów. Nadczynność tarczycy jest zaburzeniem, spowodowanym nadprodukcją hormonów przez gruczoł tarczowy. Leczenie tego schorzenia wspierane jest przez zastosowanie właściwej diety. Mianowicie wskazuje się tu potrzebę zwiększenia dostarczanej organizmowi energii o 25%, a w przypadku ludzi z silną nadczynnością nawet do 80%. Nadproduktywna tarczyca to bardzo poważna przypadłość, której nie można banalizować. W tym przypadku jest wręcz zalecana dieta wysokobiałkowa, ponieważ specyfiką tej choroby są zwiększone reakcje rozpadu białek, których niedobór stale trzeba uzupełniać. Zalecane jest zatem zwiększenie spożycia białka do 110-130g dziennie, przy dieta musi zawierać białka również pochodzenia zwierzęcego. Przy nadczynności tarczycy, nie wskazana jest dieta wegetariańska. Chude ryby, chude mięso, czy chudy nabiał również powinny się znaleźć w obowiązkowym menu diety wysokobiałkowej. Przy niedoczynności tarczycy również zalecane jest zwiększenie podaży białka w codziennej diecie, osoby chorej. Zazwyczaj jest ono nieco mniejsze niż w przypadku nadczynności, bo wynosi 80-100g białka. Warto pamiętać o konieczności wypijania min. 1,5 litra wody dziennie i spożywaniu warzyw, które mają charakter zasadowy, gdyż to chroni nerki przed zwiększoną podażą białka i kwasicą metaboliczną. Często wynikiem stosowania diety Dukana jest kwasica metaboliczna. Prowadzić może to do zaburzeń czynności tarczycy. Zależy to przede wszystkim od czasu trwania protalu I oraz protalu II. Osoby, które z umiarem podchodzą do tych dwóch faz, niepotrzebnie ich nie przedłużając, zwiększają w szybszym czasie podaż warzyw i ryb w fazie III, więc nie mają się czego obawiać. Ci z kolei, którzy są nadgorliwi i za bardzo wydłużają początkowe fazy, mogą nabawić się przewlekłej kwasicy metabolicznej, a więc i niepokojących zmian w funkcjonowaniu gruczołu tarczowego.

No Comments »

dietetyk on Czerwiec 25th 2013 in Dieta dukana